Guvernul intentioneaza sa puna o taxa pe utilizarea autostrazilor, evident pe langa cea existenta, adica rovinieta. FORT (adica Federatia Operatorilor Romani de Transport) intra in discutie si sustine ca o astfel de taxa este nemotivata, si ca unica situatie in care s-ar justifica este cea in care valoarea rovinietei ar scadea cu 40% la transportul comercial. Guvernul replica faptul ca veniturile CNADR (adica Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale) sunt insuficiente pentru a intretine autostrazile care vor fi construite cu finantare de la UE.

Aceasta problema are doua fete, in viziunea lui Andreas Stamate, blogger recomandat de BlogWay.

1) Productia de autostrazi (autostrada= bun ca oricare alt bun pentru care trebuie sa se dezvolte o cerere pe piata);

2) Administrarea autostrazilor (de cati bani este nevoie pentru ca autostrazile produse sa fie intretinute).

Nici una singura dintre cele doua fete nu implica in vreun fel statul, deci este irelevant in acest context ministerul transporturilor sau compania nationala.

Citeste si:
Promisiuni, autostrada Ploiești-Brașov: lucrările ar putea începe...
Promisiuni privind autostrada...

Acum, cat priveste prima problema, productia privata de autostrazi nu prea exista (in sensul ca statul detine monopolul constructiei de drumuri) deci nu avem proprietate privata. Daca nu avem proprietate privata atunci nu prea putem avea calcul economic (adica statul, unicul -deci monopolist - proprietar al bunului se afla in imposibilitatea de a cunoaste cat costa productia unei autostrazi, de vreme ce banii sunt din redistributie iar alocarea arbitrara). Lipsa calculului economic creeaza mai departe o alta imposibilitate, aceea de a avea preturi reale de piata.

Urmarea: Nu vom stii niciodata care este pretul de piata al unei autostrazi, de vreme ce productia ei nu este supusa unui calcul economic cost-beneficiu pe baza criteriului profitabilitatii.

Citeste articolul integral pe Sound-economics.ro



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.